Det är inte lätt

Du frågar mig vilken sport jag sysslar med. 
Jag säger att jag rider.

Du säger till mig att det inte är en sport, att det är lätt.
Du säger till mig att vi bara sitter där.

Men jag frågar dig.
Har du någonsin litat på något som har en egen hjärna, egen vilja? 
Har du någonsin fallit från något högt flera kilometer i timmen, borstat av dig och sedan rest dig upp och gett dig fan på att klara av det du nyss misslyckats med?
Hoppat över något som är högre än dig?
Sammarbetat med en varelse som inte pratar ditt språk?
Tvärstannat på två sekunder?
Har du någon gång suttit på ett annat djur i rörelse?

Så innan du säger något, tänk på dig själv.

Förstår du det fantastiska bandet?
Har du någonsin haft en lagkamrat som är tio gånger större än dig?
Har du någonsin tränat 5 timmar per dag, 7 gånger i veckan?
Har du någonsin haft ett samband med ett djur som väger 500 kg?
Har du någon gång riskerat ditt liv för en sport?

Så du tycker att ridning är lätt?



Allvarligt talat blir jag riktigt sur när folk säger att ridningen inte är en sport. Att ridning inte är jobbigt. Att ridning inte är svårt. En sport är de, punkt. Jobbigt är de, sjukt jobbigt. På många sätt. De ÄR jobbigt att varje dag, oavsett väder åka till stallet och fixa allt som behöver fixas. Det ÄR jobbigt att spänna varenda muskel i kroppen, minst en timme per dag. Det ÄR jobbigt. Ridning ÄR svårt. Inget att snacka om. Det finns en anledning till att inte varenda person som rider tävlar världscupen. De finns en anledning till att inte alla rider OS. Och anledningen är att de är förjävligt svårt. De går inte att hoppa upp på en häst och trycka på en knapp. Hästar är livs levande varelser, de har en egen vilja. Och kan bli FARLIGA när de inte får som de vill. Att försöka tvinga en häst till att göra nåt, de går inte. Att tro att ryttare "bara sitter där" är rent av korkat. Tror folk att hästen skulle springa runt i cirklar, trampa på stället, korsa sina egna ben och arbeta över bommar om de inte satt en ryttare på ryggen- en ryttare som kämpar så hårt den kan, för att få hästen att göra just detta?

De skulle den inte. En häst är i grunden ett vilt djur, och dens överlevnads instinkter lär aldrig gå att plocka bort. Blir hästen rädd, flyr den. Och att sitta på en häst som springer de fortaste den kan, de är för alla läskigt. Spelar ingen roll hur rutinerad man är, skulle hästen springa för sitt liv har man ingen chans att få stopp på den. Att försöka dra i den och tro att hästen stannar, asså skojar dom? Hästen väger runt 500 kg, drar du den i munnen drar den tillbaka. Gissa vem som vinner? 

Och grejen me ridning, man tävlar ALLTID i lag. För man är ALLTID ett lag med hästen. Sammarbetar inte ryttare med häst, då funkar de aldrig. Och så kommer fotbollsspelarna "vi spelar oxå alltid i lag, och vi måste också sammarbeta". Jo jag vet,  men ni kan sammarbeta genom att prata. Försök säga åt en häst vad den ska göra genom att prata med den. Du lär inte lyckas. Hästen pratar ett helt annat språk, hästen känner ALLT du gör och känner. Är du rädd och nervös, tro då fan inte att hästen ska va snäll som ett lam. Dina känslor smittar av sig, tycker du att nåt är läskigt, då tror hästen att de är läskigt. Och du kan inte säga åt den att de inte är något farligt, för du kan inte prata med den. Att sammarbeta med någon du inte kan prata med, de är svårt som fan. 

Ridning är en av världens farligaste sporter, ridning är antagligen bland de svåraste. För de räcker inte att DU kan rida, de är så jäkla mycket annat som ska klicka och klaffa så de är spelar ingen roll hur duktig du är. De är extremt tidskrävande att vara seriös inom ridningen. Man åker inte till stallet och sitter upp på en skinande ren häst med sadel och träns på, för att sedan gå in i ridhuset och träna en timme innan man hoppar av och åker därifrån direkt. Själva ridpassen tar antagligen minst tid av allt. 

Men de är de som är skärmen. Din lagkamrat, kan vara din bästa vän trots att ni inte kan kommunicera som två människor. Man kan lita fullt ut på varann utan att någonsin ha pratat. ETT LEVANDE DJUR kan till hundra procent LITA på dig, skiter fullständigt i vad folk säger. Människor litar inte till 100 procent på varann. Vi är för fega. Men hästen, kan trots att du ber den hoppa av alldelles för långt ifrån på ett hinder som är lika högt och brett som den själv, lita på att dig. Fullt ut. DET är häftigt! 

Oavsett hur svårt, jobbigt, skitigt, svettigt och allt vad nu är, som sporten är. Älskar jag den. Ridningen för mig är snarare min livstil. Mitt liv. Jag lägger ner så extremt mycket jobb och energi på stall och hästar. De är inte en hobby, de ÄR en livsstil. Du KAN inte strunta i att åka till stallet för att de regnar, för i stallet står din häst som behöver dig. Ett djur BEhÖVER dig. Känslan av att komma till stallet och se din egna hästs glada ögon, höra en glad gnäggning. Den känslan är obeskrivlig. Den känslan får inte en fotbollsspelare uppleva. Inte DEN känslan. 
 


MITT LIV
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Jättebra skrivet, fin text! Kram

2012-08-25 @ 20:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0